top of page

Hållningen och nervsystemet
Grundkurs del 2 Lymfascia massör

Summering

Kommande Datum: 11-12 nov 2023, 27- 28 april 2024

Kostnad: 3 200 kr/ex moms ( 4000 kr inkl moms)
Antal dagar: 2 

System i fokus: Muskelsystemet och Nervsystemet.

Detta är del 2 i grundkurserna för dig som vill bli lymfascia massör. Du bör ha gått del 1 innan alternativt att du redan är utbildad lymfmassör.

Vad ingår i kursen:​

  • Teori om hur vår hållning fungerar och hur det påverkar våra system i kroppen som lymfan, blodet, lungsystemet, nervsystemet, fascian mm.

  • Hur vi får en bättre hållning och flöde i kroppen med neurologiska behandlingstekniker för Axlar, höft, knän och ben samt fötter. Ni får lära er hur vi programmerar om nervsystemet och balanserar muskelfunktionen i kroppen.

  • Teori och praktik om hur vi hjälper överrörliga

  • Teori och praktik av posturala övningar som stabiliserar kroppen. Hur vi använder dem praktiskt i behandling samt ger till kund i egenvård.

  • Kursmaterial

Vad innehåller kursen?

När vi jobbar med lymfsystemet och fascian/bindväven i en behandling så släpper vi på kroppens försvar. Detta är både emotionellt och fysiskt försvar.

  • Försvaret kan vara en fascia som är ”uppblåst”, det vill säga huden känns hårdare, redo att ta skydda oss från fara både utifrån samt inifrån, vad våra tankar och känslor anser är en fara. Det är då fast i försvar och sympatiska systemet, vårt stressystem. Detta kan vara på ett område eller hela kroppen.

  • Det andra kan vara att fascian/bindväven i ett område, vanligt vid leder, har stramat åt sig samt vävt flera lager bindväv. Kroppen gör detta för att stabilisera lederna och förhindra att vi skadar oss. Detta sker speciellt när hållningsmuskelaturen som ska skydda lederna inte gör sitt jobb. Det betyder att blodcirkulationen och lymfatiska flödet blir påverkade i form av försämrat flöde. Detta kan även leda till att det kan klämma på nerverna och vi får nervsmärta.

Detta är anledningen till att vi jobbar med att återaktivera de muskler som inte jobbar, såsom posturala muskelaturen, så att fascian samt de muskler som kompenserat inte behöver jobba istället. Detta är väldigt viktigt på överrörliga.

I många behandlingar idag så släpper vi på kompensationer samt jobbar i det området där smärta upplevs. Vi får oftast ont i områden som kompenserar samt där kroppen lägger extra tryck stående och i rörelse. Kompensationer uppstår för att kompensera för något annat som inte jobbar.

 

Exempel: Ofta är vi stelare på vänster ben och får ont i knät eller vid sidan av rumpan samt rygg för att det är faktiskt höger ben som inte jobbar så vi lägger all belastning på vänster. Därav när vi hjälper höger sida att bli mer balanserad och återaktiverar den muskulära funktionen så kan de musklerna på vänster sida slappna av. Det betyder att det är mycket mindre risk att de kommer att gå tillbaka till kompensation efter behandlingen.

I kursen får ni lära er grundläggande tekniker att återaktivera muskler som inte gör sitt jobb vid axlar, höft, fötter och ben. Ni får även lära er hur ni integrerar detta när ni jobbar med det lymfatiska flödet.

Ni får lära er övningar som ni kan använda på plats samt som ni kan ge med kunden som egenvård. Vi går igenom detta både teoretiskt och praktiskt.

Nyckelord

  • Behandlingstekniker för att balansera axlar, höft, knän och fötter

  • Teori och praktik hur vi hjälper överrörliga

  • Övningar för att stabilisera kroppen

  • Egenvård

  • Hur vi kan programmera om vårt nervsystem

  • Hur hållningen fungerar

  • Tips och trix

  • Hur hållningen påverkar flöderna i vår kropp

Varför är hållningen viktig?

När vi har en god hållning så har vi även ett bra lymfatiskt flöde och mjuk bindväv. Kroppen har även en bra balans och koordination. När vi har bra balans och koordination så har vi även bra funktion och rörlighet. Vi ska då känna oss lätta i kroppen och har oftast då inte heller ont. 

Om en person har återkommande problem efter vi släppt på kompensationer så kan det bero på att vi inte har hjälpt kroppen att förstå vad som ska jobba istället. Då kan personen känna sig ostabil och få ont efter behandlingen, det kan även göra att personen efter en tid går tillbaka i samma kompensations mönster.
 
Lösningen är att se till att det som inte fungerat börjar fungera igen så kompensationerna kan slappna av och inte komma tillbaka. Det gör vi med hjälp av olika behandlingstekniker samt egenvård med bland annat posturala (hållnings-)övningar. 


Principen är att programmera/aktivera det som inte fungerar, släpp på det som kompenserar och stärk det som är svagt.

Den posturala muskulaturens är sammanbundet med bindväv i en kedja av muskler som jobbar tillsammans. De rätar upp kroppen och skyddar lederna från tryck. Den posturala muskulaturen är känslig mot stress både emotionell, mental och fysisk. När den fungerar så ska vi känna oss lätta i kroppen när vi aktiverar oss. 

En del av hållningsmuskelaturen är höftböjaren (Iliopsoas) och Diafragman (vår andningsmuskel), väldigt ofta jobbar vår coremuskelatur som rygg, mage och sidan av rumpan (gluteus medius) övertid för att kompensera för hållningsmuskelaturen och är ofta anspänd. Detta gäller likväl vår rörelsemuskelatur som även den tar en stor del av belastningen när hållningsmuskelaturen inte gör sitt jobb.

 

När detta dragits till sin spets kan vi känna att vi aldrig kan slappna av vad vi än gör.

En överrörlig kan exempelvis bli väldigt anspänd och uppleva sig som stel. Kroppen är smart så den förhindrar vår rörlighet i lederna samt i rotationer och sidböjningar, allt som kan utsätta oss för eventuell fara att göra illa oss.

Vanligt symptom när hållningen är försämrad

  • Återkommande ont i kroppen som ländryggen, knäna och nacken.

  • Kan inte slappna av

  • Svårt att andas

  • Hänger mer på ena sidan av höften när vi står

  • Armarna kan kännas "i vägen"/jobbiga att bära.

  • Känner sig tung i kroppen

  • Dålig balans och koordination

  • Höften blir återkommande sned, ena benet är "längre" än det andra.

  • Ej optimal belastnings fördelning vid rörelse - vanligt att det leder till skador

  • Stagnation - bindväven anpassar sig efter vår position, oavsett bra eller dålig, och kan vid dålig hållning då skapa stagnation.

  • Nervsystemet blir stressat av dålig hållning.

  • Lymfsystemet kan inte fungera optimalt och vi får återkommande stopp i födet.

bottom of page